Otsus
minna Marjega järjekordsele 24-tunnisele rogainile tuli üsna hilja, juunikuu
Jukolal. Mäletasime mõlemad 2-aasta tagust Nõva EM-i kui üsna kurnavat ettevõtmist,
mida lihtsalt niisama teha ei tahaks. Võistlus Euroopa meistritiitli pärast
oli aga piisavaks stiimuliks mõlemale. Ja Nõva ebaõnnestumine (veteranidest
3.koht) tuli kuidagi ära parandada.
Kuna
Matil oli samuti soov osaledaLäti
rogainil ja võistkonda polnud, siis võtsime ta kampa. Olen Matiga teinud koos
palju 8-tunnised rogaine ja seega tunneme teineteist üsna hästi, mis oli väga
tähtis.
Üldiselt
on vist nii, et mida rohkem liikmeid võistkonnas, seda suurem risk
mitmesugusteks probleemideks (teevalikute otsustamine, orienteerumine, võistkonnavaim,
vigastused jm). Tagantjärgi võib öelda, et meile sobis kolmene segatiim väga
hästi, ehkki olime üldkokkuvõttes esimese 25 tiimi hulgas ainuke taoline, ülejäänud
olid kahesed.
Ettevalmistus
Mingit
spetsiaalset ettevalmistust rogainiks ei teinud, sest olime kõik juba sügisest
korralikult trenni teinud. Orienteerumisvõistlused ja tunde kestvad
seiklusspordi sarja üritused olid keha ja vaimu hästi karastanud, keha oli
pikemaajalise pingutusega kaasneva stressiga harjunud. Ka varustus oli aastatega
täienenud ning kogemused riietumisest ja toitumisest paremad.
Riietusest
olid kõige olulisemad jalanõud. Ise testisin esimest korda Salomon XA Pro
tosse, Mati uusi paksema tallaga Icebugi o-susse. Marjel olid ka üsna uued
tossud, kuid ta oli ainuke, kellel hõõrutud kandadega probleeme oli. Kuid seda
pärast võistlust.
Väga
vajalikuks osutus õhukene 13-kroonine vihmakeep, mida oli kaasas 2 pakki. Ehkki
tuli pidevalt hoovihma ja suure osa ajast müttasime tihnikutes ning
tuulemurdudes, sain kogu võistluse jooksul hakkama vaid ühe keebiga (!).
Vihmakeep hoidis ära suurema märja ning andis sooja. Just viimane omadus oli
eriti oluline.
Toidust
tegime kõik endale 3-4 topeltvõileiba, hulgaliselt oli kaasas energiabatoone,
geele, Enerviti punases pakendis energiatablette ning mitu Shleha’t.Kõigil olid seljas voolikuga joogikotid (1,5-2l). Minul küll kahjuks
Rukalt ostetud odav joogikott (oma koti andsin Marjele), mille voolikuosa
eraldas hulgaliselt mürgist ainet. Esimene suutäis läks alati maha, kuid
sellest oli veel vähe. Alles hommikul taipasin pärast joomist puhuda jook
tagasi kotti, siis ei jõudnud voolikumaterjali öökimapanev keemia vees
lahustuda.
Raja
planeerimine
Kaks
tundi enne starti antud kaart oli A2 suurusega ja 1:25000 mõõtkavas laudlina.
Üleni roheline. Ehkki roheline näitas sellel kaardil vaid metsa, oli suurem
osametsadest ka o-kaardi mõistes
roheline, st kehva läbitavusega.
Kohe
alguses jätsime kaardi põhjaosa lõpuks, sest seal oli palju võimalusi
ajapuudusel finišisse tagasipöördumiseks. Ka punktide väärtused olid põhjaosas
väiksemad, eriti läänenurgas, mistõttu jäi paljudel 24-tunni rogainijatel
see piirkond külastamata.
Edasi
tuli leida optimaalne tee kaardi lõunaossa ja sealt tagasi üles. Optimaalsus tähendas
eelkõike liikumisteel teravnurkade vältimist, põhja-lõuna- ning ida-läänesuunaliste
sihtide kasutamist, pikkade punktidevaheliste etappide ning üksikute raskelt läbitavate
lõikude vältimist (n jõelamm 83-105, mille enamus tugevatest võistkondadest
läbis).
Eelinfost
oli teada, et kaardi lõunaosa oli raskema läbitavusega ning ebatäpsem. Aga me
ei omistanud sellele suurt tähtsust ja jätsime osa öösse. Kuid suurimad vead
tegimegi seal. Aga vigu tehti ka mujal.
Kuid
hea oli see, et joogipunktist toidupunkt jäi meie rajaplaneeringus 8-9 käigutunni
kaugusele, st vahetult enne ööd. Soojal supil ja puuviljadel oli kindlasti oma
osa selles, et püsisime kuni lõpuni vaimult värsketena ja tahtmist täis.
Rada
tuli meil omapärane üles-alla serpentiin ja kaardilt vaadates üsna kena
Rajaplaneeringu kaart.
Rajaplaneering
võttis aega 1,5 tundi, mistõttu starti jõudsime õigel ajal ja rahuliku südamega.
Suur ja tähtis töö oli meie arust hästi tehtud.
Võistlus
Stardihetkel
juba kergelt tibutas, kuid 3-4 minuti pärast algas kõva padukas.
Otsisime Marjega vihmakiled välja, Mati jätkas kaardilugemist.
Kuid
paraja segaduse see vihm tekitas, sest esimese punktiga (KP20) tegime kohe viga
(ca 3-4min).
Aga
meiega sarnase alguse valinud Pihl-Kiilberg tegid veel rohkem viga ja mõne aja
pärast möödusid meist suurel kiirusel. Ehkki omast arust me ka jooksime.
Vahepeal
jälle vihmakile kotti ja siis jälle selga ja nii tunde järjest pidevalt
joostes ja kõndides. Esimesed 5-6 tundi möödusid väga aeglaselt, öö läks
kiiresti ja hommikust alates kummitas pidev ajapuudus.
Järgmised
vead tulid 4-tunnil järjestikku – KP103 ja KP96, kokku üle 10min. Mõlemal
korral läksime õigest kohast natuke mööda. Aga me polnud seal ainukesed hädalised.
Võimalik,
et tegemist oli kaardi ebatäpsusega, aga võib-olla ka mitte.
Kuuendal
tunnil oli Marjel raske, jalad ja pea valutasid, meeleolu … seda polnudki.
Pakkusin talle Shleha’t,
aga ta keeldus esialgu. Kuid ca minut pärast seda, kui Marje oli vastumeelselt
Shleha ära joonud, toimus imeline muutus – ta hakkas lobisema, peavalu jäi vähemaks
ja väsimus kadus. Teadsin, et mul on kotis veel 2 Shlehat ja kibelesin ühte
proovima, ehkki vajadust selleks polnud. Tegin seda tükk aega hiljem, niisama,
kerge unisuse peletamiseks, kuid mingit erilist efekti ei täheldanud. Ja kui
Marje häälestas ennast varahommikul uue Shleha joomiseks, ei suutnud me
kolmandat ampulli leida. Väike pettumus talle ja valus õppetund endale: kui
vajadust pole, siis ära priiska, ei tea iialgi, kellele see võib veel vajalik
olla.
Alates
KP41-st sai minul ja Marjel jook otsa. Ehkki joogipunkt oli ahvatlevalt lähedal,
ei teinud me väikest lisakaart juurde. Võtsime ojast vett ja ajasime sellega läbi
toidupunktini. Matilt sai ka natuke lisa, kuid varsti oli ka tema jook otsas.
Ja
siis tuli lõpuks toidupunkt. Väga-väga õigel ajal, 9 tundi ja 17 min pärast
starti.
Kulutasime
söömiseks ja joogivarude täiendamiseks 15 minutit. Seljanka, singipirukad,
apelsin, banaan, apelsin, banaan, õun. Super. Lätlased olid lahked ja rõõmsad
teenindajad, tegid nalja ja fännasid üritust täiega. Söögipunktis küsisin
Soome tüdrukutelt, et kuidas neile siinne maastik meeldib (maastik oli olnud
kohati üsna räige), kuid nad vastasid rõõmsalt, et väga meeldib. Aga me
kohtasime neid hiljem veel…
Nii,
nagu maraton algab peale 30km-t, algab tõeline rogain öösel. Öösel vajab
tempo hoidmine tahtepingutust, samuti on vead ja valed otsused väsimusest ja
ööst tingituna kerged tulema.
Esimene
öine tõrge tekkis kohe hämaras KP93-ga. Lähenesime punktile ettevaatlikult,
hoidsime suunda ja lugesime samme, kuid sellest oli vähe. Rajad läksid all soo
lähedalmeie jaoks üsna
ebaloogilises kohas, leidsime, et punkt peab olema üleval. Kammisime kõrgendikku
mitu korda risti ja põiki läbi, kuid ei midagi. Edasi lõuna poole takistas
minemast suur org, mida kaardil polnud (oli orvand). Tänu Matile, kes siiski
otsustas lõunasse luurele minna saime punkti veel üsna hästi kätte, viga
ainult 18 min.
Selle
piirkonna kohta mainis Lauri Leppik rogaini foorumis, et raske oli seal ära
tunda kohti, mis kaardil õiged olid.
Olles
liikunud sadakond meetrit edasi KP73-st (mille leidsime ebakindlalt, kuid ilma
veata) nägime kauguses tulesid, mis meie poole liikusid. Tore oli vahetevahel
inimesi kohata, sest suure osa ajast liikusime üksi. Algul lähenesid tuled
vaikselt, kuid siis kiirendati sammu ja lõpus hüüti poolpaaniliselt soome
aktsendiga :”Help. We are totally lost!”. Tuttavad Soome tüdrukud, kellele
niiväga meeldis Läti maastik, olid punktist kõvasti idasse kaldunud ja kui
poleks neid aidanud, oleksid nad vist praegugi… sest koht polnud üldse sõbralik.
Igal juhul said nad kraavi ääres paika ja 3,5 tunni pärast kohtasime neid jälle.
Edasi
läks kõik hästi kuni rumala teevaliku otsuseni KP111-70. Otsustasime minna põhja
poolt, sest leiti, et soosihid võivad pahad olla. Ei meeldinud see otsus mulle
algusest peale, kuid otsustavust kaaslasi ümber veenda ka polnud. Otsustasime
kasutada teed, mis ootamatult ühe mäe peal lõppes. Edasi olid ümberringi
vaid mahalangenud suured puud. Ja Mati halogeelambi aku sai otsa. Nii me siis
ragistasime ida suunas sihile, 400m 15 minutiga, Mati Marje järel ühe
LED-lambi valguses. Hea õnnega tabasime sihi ära ja peaaegu oleksime suurest
optimismist veel punktini lõikama hakanud, kuid õnneks kadusid jäljed ära ja
tulime tagasi sihile. Kasutades mõnusaid soise metsa sihte ja suuri
sissetallatud radu jõudsime lõpuks KP70-sse. Aga viga tuli 30 min.
Rogainis,
eriti öösel, on väga tähtis jäljeküti amet, so otsida lohasid ja liikuda mööda
neid. Seepärast planeerisime nii, et enne kaardi lõunaossasse tulekut tegime
kaare põhja pool. Kõik selleks, et lohad ees oleks. Aga alati ei aita ka see.
Nagu ka punktis 110, kus pimedas üritasime tabada tihniku ja mitte-niiväga
tihniku piiri. Algul läksime tihnikusse sisse liiga vara ja kompassiketta äraliikumise
tõttu sai tehtud kummaline kaar. Tulime sihi peale tagasi ja läksime natuke põhja
poole, otsides kõikvõimalikke lohasid, mis keeraksid metsa. Leidsimegi ühe,
kuid see lõppes üsna kohe, kraavi teisel kaldal. Kuid imede ime, ka pimedas,
tihedas tihnikus on võimalik üksikute mahatallatud taimede ja murtud okste järgi
liikuda ning punkt üles leida. Viga 38 min.
Kuid
huvitav oli see, et kordagi ei langenud meeleolu peale vea tegemist. Hoopis
kange soov oli eksimus nii kiiresti kui võimalik heastada. Väga positiivne. Ju
siis olime hästi motiveeritud.
Sihi
peal, KP110-st natuke põhja pool kohtasime jälle soome tüdrukuid. Ütlesin
neile“you are too far” ning
“two beers from you”, kuid nad said vist aru ainult esimesest lausest.
KP105
juures olime juba valges, aga kaardil olevat vana jõesooti KP-ga ei leidnud
kuidagi. Hoidsime esialgu jõele liialt lähedale. Lõpuks oli Mati jällegi
see, kes kaugema kaare ette võttis ning punkti leidis. Viga tuli umbes 7-8 min.
Ehkki
meie olime oma rajavalikus välistanud etapi 83-105, läbisid seda vahet enamus
tugevamatest võistkondadest. Venelastest kolmanda- neljanda koha võistkonnad (Bondarid
ja Kalinin-Yashchenko), kes tegid (ilmselt koostööna) ühesuguse
rajaplaneeringu ning läbisid selle ka koos, suutsid värske jalaga selle etapi
läbida 20 (!) minutiga. Esikohapaar Gavrilov-Dombrovskiy ning Reha-Klementsov
liikusid öösel ning kulutasid mõlemad 30min. Minn-Vettik tulid öösel
vastupidises suunas (105-83), suure kaarega lõunast ja neil kulus etapile
50min.
Teevalikute
ajalist erinevust võiks ilmestada etapp 105-60.
Pärast
jõe ületamist, kus aluspüksid said märjaks, liikusime alalhoidlikult
paremale, sest seal oli mets hõredam. Ja üsna varsti tekkis sinna autorataste
jälg, mis teadagi, jõudislõpuks
ka suuremale teele. Sealt viis siht peaaegu otse KP60-sse, kaardil aga sihi
idapoolset osa polnud. Kena vedamine ja aeg tuli 31 min koos sokivahetuse
peatusega. Reha-Klementsov üritasid öösel tungida otse läbi tiheda ja
tuulemurruse metsa, ületada kobraste poolt ülespaisutatud jõge ning hävisid
sellega 20 minutit. Etapid 83-105 ja 105-60 võisidki saada kirstunaelaks nende
üritusele. Tähnas-Marrandi hoidsid samuti väikse kaarega lääne poole ja läbisid
etapi öösel 41 minutiga.
Viimased
5 tundi läksid omaarust üsna kõva tempoga, igal võimalikul juhul sörkisime.
Kange soov oli veel ära võtta kallis punkt KP104. Mitu korda tuli teepikkused
üle mõõta ja eeldatav läbimise aeg välja arvutada - et saaks võimetekohase
maksimumi ikka kätte. Mati kahtles tugevalt, et kas KP104-sse ikka jõuame,
kuid teepikkuse mõõtmine lubas üritada. Ja pärast seda kui Marje, kes end kõige
raskemalt tundis, ütles, et kui võimalik, siis teeme ära, tõusis igatahes
minul küll tuju. Jess!!
Finišisse
jõudsime üle 8 minuti varem tempoka jooksuga. Miskit ei tahtnud enam juhuse
hooleks jätta. Ühtegi punkti poleks rohkem jõudnud võtta. Kõik oli tehtud.
Jäi vaid oodata tulemusi, mis võttis aega 1,5 tundi. Põhiline oli mitte
kaotada Minn-Vettikule :)
Tulemused
olid rõõmustavad. Olime eestlastest parimad ja üllatusena saime kaks korda
pjedestaalile – veteranide segavõistkondadest I ja segavõistkondadest üldkokkuvõttes
III. See teine saavutus oli ehk olulisemgi. Ikkagi Euroopa pronks. Aga noh, ega
me seda saavutust ka üle hinda, konkurents on veel üsna nigel. Kuid Marje, kes
on oma elus igasugu kõrgeid tiitleid kogunud ja hiljuti ka veteranide MM-ilt
orienteerumises hõbedale tulnud, hindas seda medalit kõrgelt. Sest kergelt see
talle ei tulnud.
Meeleolu
oli pärast lõpetamist suurepärane, korraldajate poolt antud toit maitsev, käed
meeldivaid ja vajalikke autasusid täis – mis sa hing veel ihkad. Sõitsime
ilma magamata otse Tallinna, Mati roolis. Juttu jätkus kogu teeks. Tiim oli
olnud suurepärane.
Absoluutarvestuse
segatiimide esikolmik: I - Nikolai ja Jelena Bondar (RUS), II - Ainārs Skrubis ja Anita
Liepiņa (LAT) ning III - meie: Mati Preitof, Marje Viirmann ja Eduard Pukkonen (EST)
Meie
liikumiskiiruste graafik (läbitud teepikkuse järgi):
Miks
me võitsime Minn-Vettikut, kes said 282 punkti (ametlikult 273, sest ühte
9-st punkti neile miskipärast ei loetud)?
1)Meie
tahtmine võita oli suurem
2)Ehkki Andres ütles
enesekindlalt, et nende rajaplaneering oli raudselt parem, ei olnud radadel
muarust siiski suur vahet
3)Meie liikumine oli
pimedas natuke erksam (ehkki vigu tuli rohkem) ning ka lõpuosa kiirem
4)Minn-Vettik
“murdusid” varahommikul KP71 otsimisel, mis oli ilmselt vales kohas ja kus
nad tegid 38 min viga. Lisaks Andrese natuke väiksed tossud, mis punsunud
labajalgadele ruumi ei jätnud ja mõned varbaküüned eemaldas. Seetõttu
ilmselt ka tund varem finišeerimine.
Minn-Vettiku
ja meie võistkonna sama etappide läbimise aeg (osaliselt erinevates
suundades):