*Toila Külaraja kui külakultuuri õpperaja täiendamine
jatutvustamine
*Aleviku kesktsooni sadamaalaga ühendava täiendava sõidutee
rajamine, mis vähendab liikluskoormust ja -ohtlikkust
olemasoleval ranna-sadama tupikteel
*Terviklike ja erineva pikkuse ja raskusastmega
jalutusmarsuutide rajamine. Täiendavate jalgradade rajamine
ühenduseks pangakontuuri ja trepististikega, samuti jõekaldal
rekonstrueeritavate tootmishoonete vööndis.
*Vabaaja veesõidukite sadama ja parkla rajamine jõesuudmesse
koos oleva juurdesõidutee pikendamisega. Hävinud sadamahoone
taastamise variant.
Puhke-
ja vaatekohad
*Föhrenhofi keskplatsi kujundamine
mitmefunktsiooniliseks puhke-ja spordi-väljakuks erineva
iseloomu ja mastaapidega ürituste läbiviimiseks (arvestatav
ka osaliselt kui perspektiivselt vajaliku hoonestuse jaoks
reserveeritav ala).
*Piirivalvegordoni piirdeaiaga suletudpangapealse vööndi avamine maastiku-vaatlusteks ja läbijalutamisteks.
*Olemasolev lauluväljak kui omapärane looduskaunis
puhkekompleks
Väikevormid
*Väikevormide valik ja kujundusvõtted vastavalt
paigutustsooni omapärale (nt. ajalooline küla,
spordiplatside alad, väike-ja korterelamud, loodusvööndid)
*Kruntide piirdeaedade täiendamine hekkidega, mis ühtlustaks
erineva materjali-ja stiilikäsitlusega piirded. Ühtlustada
piirdeaedade kõrgused.
*Täiendada aleviku ja lähipiirkonna viitasid ja
I-stende, märkides ära orientiir-objektid (väljapaistvamad
hooned, mastid, korstnad, üksikpuud- grupid jms)
TOILA PARK
Koha tunnuslik väärtus
*Sõjas hävinud
Oruloss, säilinud
park ja terrassid, Pühajõe ürgorg, meri
*Oru pargi
maastikukaitseala (75,4ha), moodustatud 1997.a.
Maastik
ja maatikukujundus
Haljastusmiljöö
*Ürgoru, jõe ning liigirohke pargi ja haljastatud
terrasside eksponeerimine
*Pargikujundusliku õpperaja väljakujundamine ja õppetegevuse
korraldamine
*Ürgoru- looduspargi üleminevate seoste ja kujundusvõtete
eksponeerimine
*Olemasolevate teevõrgustike kasutamine, võimalikud
teede-radade juurde-rajamised seoses motodroomiga, paadisõiduga,
puhkekohtadega.
*Täiendavate teede kavandamisel arvestada nende
sobitumisega reljeef-maastikku, vältida läbisõite ürgorust
Puhke-
ja vaatekohad
*Persp. telkimisplatsi koht motodroomi vastasnõlval,
arendatava turismitalu kompleksis. Vältida telkimis- ja
puhkeplatside rohkust ürgoru maastikupildis
*Seoses paadsõidu kavadega puhastada jõe kinnikasvanud
vaatekoridore
Väikevormid
Probleemid,
ohud
Märkused
*Kasutada loodusmaastikku sobituvaid vastupidavaid
istepinke, piirdeid jms. Motodroomil kasutada suurürituste
ajal teisaldatavaid tribüüne jm.atribuutikat
*Kõik maastikut kujundavad tegevused(projekteerimine,
ehitamine jms.) kooskõlastada Oru pargi maastikukaitseala
valitsejaga
NEIDEPANK
Koha tunnuslik väärtus
*Toila-Voka
pank kui Balti klindi osa, erakordne kõrgusetunnetus ja
vaated
Maastik
ja maastikukujundus
*Lavamaa, kõrge klintastangu, rusukalde ja mereranna üleminekute
vööndid koos pangapealsete-aluste puistuvöönditega ja
geoloogiliste paljanditega.
*
Sõjaaegne pangapealne kaitsekraavide ja laskepesade liin kui
säilinud kaitse-maastiku ekspositsioon, mis vajab võsast
puhastamist, laskepesad korrastamist
*Uutel hoonestusaladel tagada haljastusmiljöö
domineerimine
Hooned
ja rajatised
*Toila valla üldplaneeringus markeeritud pangapealsete
suurte hoonestusalade täisehitamise vältimine, vajalik
hinnata mõjusid erakordsele looduskeskkonnale ning koostada
ettevaatliku ja etapilise hoonestamise alternatiivvariandid
*Uutel kruntidel tagada võimalikult väike täishoonestuse
% (nt.maks.5%)
Teed,
rajad
*Olemasoleva pangapealse jalgraja kohandamine
matkarajaks. Kesksele vaatekohale võimaldada juurdesõit ja
rajada parkimisala
*Looduslik jalgrada piki Neidekalda mereranda, kuni Voka
jõe suudmeni
Puhke-
ja vaatekohad
*Keskne vaatekoht panoraamvaatega merele
*Puhkekohtadeks kohandatavad ka kaitseliini korrastatud
laskepesad
*Rootsi valli retuudile rajatava puhkekoha kujundus
seostada ajaloolise kaitseehitise omapäraga
*Varemetes rahvamaja varisemisohtlikkus, vajalik
konserveerimine või rek.
*Sõjaajaloolise Rootsi kantsi kinnikasvamine, maastikus
väljaloetamatus
*Sinimäe kaugvaadete kinnikasvamine, vaatekoridoride
avamise vajadus
*Väikeelamute-abihoonete ja nende ümbruse korrastamise
vajadus
SINIMÄED
Koha tunnuslik väärtus
*LegendaarneII MS lahingupaik ja iidne strateegiline kaitsevöönd
*Mäekõrgendike
pangased kui geoloogiline huviväärsus ja uurimisobjekt
*Vaivara
maatikukaitseala (al.1998.a)
Maastik
ja maastikukujundus
*Lavamaa vahelduv maastik puistualade, põldude ja üksikute
talugruppidega
*Sinimägede kolmikkõrgendik (Torni-, Põrguaugu- ja
Pargimägi)
*Säilinud kaitsemaastiku elemendid ( kaevikuliinid,
laskepesad, punkrikohad)
*Põrguaugumäe(Grenaderimäe) II ms. lahingukoha mälestusansambel
*Sinimäe aleviku üldhaljastus ning väikeelamute
viljapuuaiad ja aiamaad
*Vaivara vana kalmistumaastik ja nn. Uus kalmistu ning
sellega liituv suur matmiskvartal, mida kasutab Sillamäe linn
Hooned
ja rajatised
*Sinimäe aleviku ühisk. hoonestus: koolimaja,
vallamaja, raamatukogu, kpl., võimalikud täiendavad
ehitused, vastavalt Üld- ja detailplaneeringule.
*Endise sovhoosi lauda- ja abihoonete suurkompleks,
mille rekonstr.-d ja lammutused vajavad täpsustamist
*Sinimäe alevikku Sõjaajaloo muuseumi rajamine ning hävinud
mõisa säilinud majandushoonete rekonstrueerimine avalikuks
kasutuseks
*Korter- ja väikeelamud ning aiamajade kvartal kui
persp. väikeelamute ala
*Sinimägede ajaloolised kaitserajatised ja nende
markeerimine, valikuline rekonstrueerimine, Pargimäe punkrite
jätkuv konserveerimine ja ekspo
*Pargimäe lammutatud veepaagi kohale atraktiivse
vaatetorni rajamine
*Tornimäele Põhjasõja aegse palkidest vaatetorni
rekonstrueerimise variant
Teed,
rajad
*Olemasolev teedevõrgustik, head ühendused
Tallinn-Narva maanteele ja Sillamäe ja Narva linnaga
*Rahvusv. Rannikuraja E9 ja Vaivara Ajalooraja rajalõigud,
vastavalt välja-töötatud Vaivara Matkaraja Kontseptsiooni
marsuutidele
*Matkaradadega osaliselt ühtivad kohalikud jooksu- ja
suusarajad
*Põrguaugumäe jalgteede, trepistike ja parklate(sh. ühine
Uuele kalmistule ja Mälestusansamblile) rajamine vastavalt Mälestusansambli
kujundamise proj.-le
*Sillamäe-Sinimäe sõidutee nihutamine idapoole seoses
Uue kalmistu matmis-platside ulatumisega teetsooni ning
kujunduslikult vajaliku vaheheki istutamisega
Puhke-
ja vaatekohad
*Sinimäed kui sõjaajaloolise kaitsemaastiku ja
-objektide terviklik kompleks, mille jalutusmarsuudid ja
vaatekohad korrastatakse vastavalt Matkaraja kontseptsioonile
ja Mälestusansambli kujundusprojektile
*Sinimäe aleviku vabaõhuürituste ja jaanitule plats
Pargimäel
*Pargimäe lõunaküljel endise lauluväljaku platsi
markeerimine maastikus
*Vaivara kalmistutel ja Sinimägede ümbruses paiknevad
mälestusmärgid
*II ms.-s hävinud Vaivara kirikuküla ja kiriku mälestuskoht
*Persp. rajatavad vaatetornid kui kaugvaadetega külastusobjektid
ja Sinimägede maastikulised maamärgid - orientiirid
Väikevormid
Probleemid,
ohud
Märkus
:
*I-stendide, viitade, pinkide jm atribuutika
paigaldamine vastavalt koha omapärale ning Vaivara Matkaraja
Kontsptsioonis ja Mälestusansambli kujundusprojektis väljatöötatud
lahendustele
*Paigaldada Põrguaugumäe Mälestusansambli juurdeääsuteede
otstesse mitmekeelsete raidkirjadega graniitrahnud vastavalt Mäl.ans.kujundusprojektile
*Viitade paigaldamine Tallinn-Narva mnt-le piirkonna
vaatamisväärsustes orienteerumiseks ja Sinimägede külastatavuse
suurendamiseks
*Sinimäe aleviku kui looduskauni ja soodsate ühendustega
koha eelduste ärakasutamine kaasaegse elukeskonna väljaarendamisel
ja kujundamisel
*Uue kalmistuosa suure, kasutuseloleva matmiskvartali
domineerimine maastikupildis, vajalik selle sulgemine ning sõidutee
äärse haljastuse rajamine
*Matkajate puhkekohtade valikul tuleb tagada diskreetne
distants Vaivara kalmistute ja mälestusansambli alade, seal
valitseva meeleolu suhtes
*Kõik maastikut kujundavad tegevused (projekteerimine,
ehitamine jms.)kooskõlastada
Vaivara maastikukaitseala valitsejaga
MUMMASSAARE
Koha tunnuslik väärtus
*Klintastang
ja puistuvöönd, kivine mererand
*I ja II MS
aegne nn. Tannenbergi liini rannakaitse lõik
Maastik
ja maastikukujundus
*Metsaga, osaliselt põldudega kaetud lavamaa, üksikute
talude aiad
*Ridaküla oja ja meresuue
Hooned
ja rajatised
*Üksikud taluhoonestuse grupid
*Tannenbergi kaitseliini osaliselt taastatud kaevikulõigud
ja kaks punkrit
*Rannikuala omaaegsete suvilate osaliselt säilinud
asemekohad
Teed,
rajad
*Olemasolev teedevõrgustik, ühendused Sinimäe-
Narva-Jõesuu teele
*E9 ranniku matkarada ja kohalik Ajaloorada piki
Tannenbergi liini ja randa
*Regulaarse planeeringuga, mitme ehitusetapiga rajatud
linnahoonestus, mis rajatud enne II MS siin asunud Sillamäe külamajade
ja suvilate kohale
*Vanade kaevanduste kohale rajatud 1950-te uraani
kaevanduskompleks
*Vana Türsamäe kaluriküla kohale rajatud 1970-te uus
tööstuskompleks,mille 1980-te suurhooned jäid lõpetamata, tootmine käivitamata
*Rajatav suursadam kaide, muulide ja täidetavate väljakutega
*Radioakt.jäätmete hoidla, selle tõkketamm ja
pinnasest kattekilp
*Vanad suletud kaevanduskäigud ja -suudmed
Teed,
rajad
*Türsamäe küla ja Sillamäed ühendanud vana
pangapealne kaubatee ja kohalik teevõrgustik, mis läbi
likvideeritud tööstuskompleksi rajamisega
*Tööstusterritooriumi, selle suletud objektide ja
sadamaala teedevõrgustik
*Tööstusrajooni- sadamat Vaivara rdt.harusõlmega ühendav
raudtee
*Tallinn- Narva maantee ja sellega ühinevad kohalikud
teed
*Sillamäe linna tänavate võrgustik, sõidu- ja jalakäigu
sillad
*Linna rohealade ja rannavööndi jalgteed ja rajad
*Sõtke suvilarajooni sõidu- ja jalakäiguteed ja rajad
Puhke-
ja vaatekohad
*Panoraamvaated Türsamäe pangalt merele, sadamale,
hoidlale ja Sillamäele
*Sõtke paisjärve ja jõeoru loodusvaated
*Merevaated Sillamäe linnast ja rannaaladelt
*Mereäärne supelrand ja rannapargi puhkevööndid
Väikevormid
Probleemid,
ohud
*Vanalinna paigaldatavate pinkide, stendide kujunduse
stiililine seostamine (mitte jäljendamine) tollele perioodile
iseloomuliku vabaklassitsistliku vormi-käsitluse ja
esteetikaga. Hea tulemuse saamiseks vajalik korraldada
konkurss.
*Ranna- ja puhkevööndite komplekselt kujundatud
istegrupid, pingid jms.
*Linna tsoneerimise korrastamisel tekkivad omandisuhete
vaidlused, näiteks jõekallaste ja mereranna vööndi
kujundamisel puhkevööndiks vastuseisud garaaziomanike poolt.
Sama jõesuudme paadikuuride-putkade puhul.
*Tallinn-Narva mnt. ületamise oht jalakäijatele ja
jalgratturitele, kes suunduvad Sõtke paisjärve äärde või
aiamajade rajooni. Vajalik selgitada sillaaluse ohutu läbipääsu
variandid.
*Mereäärse puhkevööndi parkimiskohtade vähesus
*Mahajäetud, amortiseerunud hooned ja nende hõivamine
asotsiaalide poolt